Ketahui 7 Khasiat Buah Epal Terhadap Tubuh Badan Anda

Suatu ketika dahulu, saya tidak suka memakan buah epal. Ini kerana saya merasakan bahawa buah epal rasanya tidak sedap. Sehinggalah suatu hari saya ke pameran kesihatan dan mendapatkan pemeriksaan kesihatan. Ya, bacaan kesihatan saya menunjukkan dalam keadaan berjaga-jaga dan boleh menjadi kritikal. Barulah saya sedar selama ini badan terasa berat dan susah membuang adalah punca kesihatan merosot.

Sudah mengetahui keputusan kesihatan tadi, saya terus menghubungi ibu saya. Namun, ibu saya memberi satu ayat seakan mengejek saya tidak suka memakan buah ! Fuh, menusuk kalbu terus pada masa itu. Berkali-kali ayat “tidak suka makan buah” disebutnya. Terngiang-ngiang apabila diingatkan kembali. Selepas itu, saya terus membeli beberapa buah dan sayur hampir penuh satu troli ! Alhamdulillah, selepas mengamalkan buah epal hampir setiap hari, badan mula rasa ringan dan senang membuang. Oh ya, jom ketahui 7 khasiat buah epal terhadap tubuh badan anda.

buah epal

1. Buah epal mencantikkan kulit anda

Pectin yang terdapat dalam buah epal dapat memperbaiki warna kulit dengan lebih sekata, menjadikan anda sentiasa awet muda dan memberi anda kesegaran kulit. Epal mengandungi anti-aging compound.

Ada yang mengatakan bahawa epal yang sudah dibakar mempunyai khasiat sama seperti buah epal sebelum dibakar. Mungkin, anda boleh mempelbagaikan jenis masakan dengan buah epal. Mesti enak apabila dijadikan juadah makanan.

Anda juga boleh jadikan buah epal sebagai makanan diet anda ! Makan sebiji epal sehari pasti anda akan nampak hasilnya nanti, insyaAllah.

Buah epal bukan sahaja dijadikan makanan, namun ia juga dijadikan sebagai gel. Gel epal dijadikan untuk diusap pada rambut dan kulit anda. Buah epal yang dihiris diletakkan di bawah mata untuk menyingkirkan gelap bawah mata.

biskut coklat

2. Sistem pencernaan yang baik

Buah epal mempunyai serat fiber yang tinggi. Ia membantu bagi menghasilkan bakteria yang baik dalam usus. Kandungan vitamin dalam  buah epal seperti carotene, iron, manganese, potassium dan calcium sangat membantu bagi melawan jangkitan dalam usus.

Namun jika anda menghadapi masalah gastrik atau ulser dalam usus, anda disarankan memakan buah epal yang dibakar atau dimasak. Jangan risau, oleh kerana tidak banyak nutrient yang hilang ketika memasak.

3. Membantu menurunkan berat badan

Kulit buah epal mengandungi ursolic acid untuk meningkatkan pembakaran kalori dan membina otot.

Fiber yang terdapat dalam epal hijau mengambil masa yang lama untuk diserap. Ini menyebabkan anda berasa kenyang yang sedikit lama. Tidak seperti tepung diet tiruan atau supplements, epal tidak menyebabkan allergi. Jadi, anda juga dapat mengelakkan daripada terkena reaksi kulit yang teruk ketika tengah berdiet.

Namun, ada pakar pemakanan tidak menggalakan memakan buah epal selepas jam 4 petang. Ini kerana badan anda tidak mempunyai masa yang cukup untuk mencerna nutrien daripada buah epal.

Tambahan pula, epal ini menyumbang kepada pembentukan gas, jadi jangan lupa untuk mengambil dalam kuantiti yang secukupnya sahaja.

4. Menguatkan fungsi otak

Mengikut kajian, makan buah epal setiap hari dapat meningkatkan aktiviti otak. Epal mengandungi antioxidant yang dapat mencegah daripada kerosakan dan keradangan sel badan. Epal menggalakan pembentukan neurotransmitter di mana ia dapat memperbaiki memori dengan sangat ketara. Kajian dari Journal of Food Science pada tahun 2008 menunjukkan bahawa epal mengelakkan daripada terkena Alzheimer’s. Menarik, bukan?

5. Meningkatkan sistem imunisasi badan

Setiap orang yang mengalami stress pasti akan menerima kesan mood yang teruk, produktiviti kerja merosot, kesihatan dalaman terganggu dan pelbagai lagi kesan buruk yang akan terjadi. Dengan memakan epal, anda dapat mengurangkan stress anda.

Buah epal merah mengandungi antioxidant quercetin yang dapat meningkatkan imunisasi badan dan sekaligus membantu badan anda melawan stress. Ia juga dapat mencuci hati.

Walaupun epal bagus untuk kesihatan anda, anda juga perlu tahu had memakan buah epal. Ini kerana epal mengandungi karbohidrat yang akan diproses menjadi glucose. Jika anda seorang yang aktif, ahli sukan atau pergi ke gym dua kali dalam seminggu, maka buah epal sangat baik untuk anda. Sebaiknya amalkan memakan buah epal tidak lebih 3 biji sehari.

6. Kesihatan jantung, darah dan saluran darah

Ahli sains juga membuktikan bahawa memakan buah epal setiap hari dapat mengurangkan risiko strok dan thrombosis di mana mengawal tahap kolesterol dalam darah.

Memakan buah epal juga dapat mencegah daripada terbentuk batu hempedu dalam saluran darah. Batu hempedu ini adalah saki baki daripada kolesterol yang terhasil.

Menurut kajian daripada Journal of the American Heart Association pada tahun 2011 mendapati bahawa sesiapa sahaja yang memakan buah dan sayuran berwarna putih seperti epal dan pears, mempunyai risiko kurang 52% daripada terkena strok dan serangan jantung.

7. Mengurangkan risiko kanser

Kajian daripada Cornell mendapati bahawa epal mengandungi satu compound yang dipanggil triterpenoids. Triterpenoids ini membantu melawan kanser hati, usus besar dan payudara. Epal dapat mengurangkan free radical yang boleh merosakkan DNA seterusnya mengurangkan risiko kanser.

Berdasarkan kajian Institute of Food Research, epal mengandungi polyphenols yang menghalang a protein receptor dipanggil VEGF yang membantu peningkatan kanser dalam badan. Polyphenols terdapat pada buah-buahan, sayur-sayuran serta teh hijau.

Namun, epal sahaja tidak mencukupi. Jangan pula semata-mata percaya sebiji epal boleh menjauhkan diri dari doktor, makanan lain anda tinggalkan. Anda perlu juga memakan makanan lain untuk mencukupkan zat makanan anda.

Daripada tidak suka memakan buah epal, menjadi suka pula memakannya. Anda pula bagaimana?

biskut coklat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *